AHHAA autopark täienes!

Ainult selle nädala lõpuni saab AHHAA keskuses näha täiesti erilisi autosid, millest silmapaistvaim on supermasin KITT. Lisaks saab keskuses uudistada maailmakuulsat tudengivormelit, Eesti esimest elektrikarti ja Võrumaa Kutsehariduskeskuses ehitatud

Ainult selle nädala lõpuni saab AHHAA keskuses näha täiesti erilisi autosid, millest silmapaistvaim on supermasin KITT. Lisaks saab keskuses uudistada

maailmakuulsat tudengivormelit, Eesti esimest elektrikarti ja Võrumaa Kutsehariduskeskuses ehitatud bagi.

Teisipäeval, 17. detsembril hakkasid AHHAA ette riburadapidi saabuma järjest vingemad sõidumasinad. Samal õhtul said autofännid jälgida põnevaid ja ootamatuid autokatseid ning AHHAA särtsakaid teaduseksperimente. Tegemist oli osaga TopGeari aasta auto konkursist, mis algas 10 päeva varem Vilniuses ning mille käigus sõitsid autoajakirjanikud ja AHHAA giidid läbi Baltikumi suurimate linnade, pakkudes igal õhtul huvilistele vaatemängulisi elamusi.

Autokonkursi 22 nominenti sõitsid AHHAAst küll järgmisel hommikul Pärnu poole edasi, kuid ühes nendega jõudsid teaduskeskusesse ka mõned täiesti ainulaadsed sõidukid, mida teaduskeskuses veel natuke aega näha saab. Pühapäeva (22. detsembri) õhtuni on AHHAA tehnoloogiasaalis Formula Student Team Tallinna vormeliauto, Eesti esimene elektrikart, Võrumaa Kutsehariduskeskuse õpilaste ehitatud bagi ning maailmakuulus superauto KITT.

Kultusauto KITT ei vaja ilmselt kellelegi tutvustamist. Detailideni viimistletud 1989. aasta Pontiac Firebird Trans Am'i, mis on ümber ehitatud siinsamas Eestis, peetakse üheks parimaks ja täpsemaks KITT'i koopiaks maailmas. 2012. aasta lõpus naerutas auto televaatajaid ETV aastalõpusaate "Tujurikkuja" sketšis. 17. detsembri õhtul jõudis superauto ka Kanal 2 uudistesaatesse "Reporter"! Videot saad vaadata siit.

FEST 12 (ehk FormulaEST 12) on Tallinna Tehnikaülikooli ja Tallinna Tehnikakõrgkooli tudengite ühise tootearendusprojekti tulemus. Number 12 auto nimes märgib väljalaskeaastat ning masina valmimiseks kulus 8 toimekat töökuud. Poole sellest ajast võttis enda alla masina projekteerimine, sellele järgnes kaks kuud ehitamist ja kaks nädalat kokkumonteerimist. Lõpuks veel kolm kuud testimist, et autole viimane lihv anda. Oma lühikesest elueast hoolimata on FEST 12 jõudnud läbi sõita ringradu nii siin- kui sealpool ookeani - Saksamaa, Suurbritannia, Kanada ja USA on vaid mõned näited. Maailma tudengivormelite karikasarjas on selle tulemusena ette näidata väärikas viies koht (2012). Võrdluseks - tudengivormeli-meeskondi on erinevates maailma ülikoolides kokku 500! FEST 12 tippkiirus on 130 km/h, lisaks on tal ka noorem, elektri jõul liikuv vend, mis kiirendab nullist sajani muljetavaldava 2,1 sekundiga.

2012. aastal valmis ka Eesti kõige esimene elektrikart. Kärme pisimasin liigub kiirusega kuni 120 km/h ning on juba jõudnud võistelda Põltsamaa ringrajal vabaklassi kategoorias. Kardi

meisterdas valmis Rainer Paat, kelle põhitegevuseks on hoopis programmeerimine. Kodumaisel elektrikardiehitusel tasub tulevikus kindlasti silma peal pidada, kuna lisaks uute autode ehitamisele on järgmisel aaastal plaanis korraldada juba ka võistlussari noortele. Ehk pääseb mõni noor kardihuviline kunagi võistlema ka Prantsusmaale, kus elektrikartide võistlused väga menukad on.

Veidi varem ehk 2011. aastal asutasid tublid ja teotahtelised Võrumaa Kutsehariduskeskuse noormehed meeskonna MPB (Metal Processors Buggy) Team. Tulevaste metallitöötlejate ühiseks eesmärgiks oli projekteerida ja valmis ehitada neljarattaline maastikusõiduk, mis vastaks Baja S.A.E tingimustele. Eelpoolmainitud nime taga peitub tunnustatud võistlussari, mida on korraldatud juba üle 20 aasta ning kus iga osalev meeskond ehitab igaks uueks võistlusaastaks valmis uue auto. VKHK bagi valmis 2012. aasta juunis.

Autod jäävad AHHAA tehnoloogiasaali 22. detsembrini. Sissepääs keskusepiletiga.

 

Fotod: Liina Pulges, FS Team Tallinn, Margus Ansu, Võrumaa Kutsehariduskeskus.